تبلیغات
امام زمان (ع) - انتظار
حرفه ای ترین قالب هاي وبلاگ
دانلود رایگان
 

امام زمان (ع)

 

درباره


 

 


مدیر وبلاگ:
مالک اشتر 2

 

آرشيو مطالب

» اسفند 1388
» بهمن 1388
» دی 1388
» آذر 1388
» لیست کامل آرشیو ماهانه
 

آمار وبلاگ

» صفحه نخست
» ایمیل مدیر
» ارتباط با ما
» آرشيو مطالب
» لينك آر اس اس
» طراح قالب

 

مطالب پیشین

» شمشیر , غیبت كوتاه مدت یا غیبت صغری , اعتقاد به مهدویت
» علت رجعت
» اولین پایگاه حکومت جهانی امام زمان
» راه شناخت حضرت مهدى(عج)
» به نام اوکه خالق یاس و نرگس است
» امتیازات حكومت مورد نظر اسلام و حكومت جهانی امام مهدی (عج) دربرابر جهانى‏سازى دنیا توسط غربی ها
» امام مهدی(ع) در کلام امام حسین(ع)
» طول عمر امام زمان (عج)
» امام زمان(عج) از دیدگاه قرآن
» بهره مند شدن از برکات وجود مبارک امام زمان(عج) طبق آیات سوره ی قدر
» حکمتی از حضرت علی
» ارتباط مهدی (عج) با پایان سیر تاریخ
» نقش ایران در نقشه ظهور
» مراحل ظهور
» ضرورت ظهور

» لیست کامل مطالب ارسالی
 

اَبر برچسبها

حکمتی از حضرت علی-
 

آمار وبلاگ

» تعداد مطالب :
» تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
» بازدید امروز :
» بازدید دیروز :
» بازدید این ماه :
» بازدید ماه قبل :
» بازدید کل :
» آخرین بازدید :

نویسندگان :
مالک اشتر 2
- آبیاری
- -



محمد رضا سهرابی

























انتظار

فلسفه انتظار

 فلسفه انتظار، دمیدن روح امیدوارى و پایدارى است.
انتظار و عقیده به ظهور مصلح، شیعه را در جریان زمان، براى مقاومت پرورش داد و جامعه شیعه را از زوال نگاه داشت و تا امروز، این عقیده، عامل بقاى شیعه و پایدارى اوست.
شیعیانى كه با وضعیت اسفبار حكومت بنى امیه و بنى عباس، روبه رو شده بودند، اگر منتظر وآینده بین نبودند و اعتقاد به پیروزى حق و عدالت نداشتند، هرگز براى شان حال مقاومت باقى نمى ماند و از دگرگون شدن اوضاع نا امید مى شدند و ریشه هر حركت و پایدارى در آن ها خشك مى شد
. اما قرآن كریم بشارت داده و پیامبر اكرم (ص (وحضرت على(ع) نیز وعده داده اند كه این دین، پایدار مى ماند و همیشه، حق پیروز است. پس از رحلت رسول خدا(ص) تا به امروز، ریشه همه حركت ها ونهضت هاى شیعه علیه باطل، همین فلسفه انتظار و عقیده به ادامه مبارزه حق وباطل بوده است.
این همان فلسفه اى است كه در ادیان گذشته نیز مایه امیدوارى پیروان آن ها و مشوق آنان به پایدارى بوده است.
پس فلسفه انتظار، مانند یك عامل و ماده حیاتى مهم، در تمام ادیان آسمانى وجود داشته و رمز بقا و موجودیت آنان بوده است و اكنون هم از عوامل بقاى جامعه مسلمانان است(1)

 معنی انتظار

انتظار حالتى است نفسانى كه آمادگى براى آنچه انتظارش را مى‏كشیم، از آن بر مى‏آید و ضدّ آن یأس و ناامیدى است، پس هر قدر كه انتظار شدیدتر باشد، آمادگى و مهیّا شدن قوى‏تر خواهد بود، نمى‏بینى اگر مسافرى داشته باشى كه در انتظار مقدمش به سر مى‏برى، هرچه هنگام آمدنش نزدیك‏تر شود، مهیّا شدنت فزونى مى‏یابد، بلكه احیاناً خوابت به بیدارى مبدّل مى‏گردد، چون انتظارت شدید است.
و همان‏طور كه مراتب انتظار از این جهت متفاوت است از جهت محبّت نسبت به كسى كه در انتظارش هستى، نیز مراتب متفاوتى دارد، پس هر چه محبّت شدیدتر و دوستى بیشتر باشد، مهیّا شدن براى محبوب زیادتر مى‏شود و فراقش دردناك‏تر مى‏گردد، به گونه‏اى كه منتظِر، از تمام امورى كه مربوط به حفظ خودش هست، غافل مى‏ماند و دردهاى بزرگ و محنت‏هاى شدید را احساس نمى‏كند
. بنابراین مؤمنى كه منتظر آمدن مولایش مى‏باشد، هر قدر كه انتظارش شدیدتر است، تلاشش در آمادگى براى آن به وسیله پرهیز از گناه و كوشش در راه تهذیب نفس و پاكیزه كردن درون از صفات نكوهیده و به دست آوردن خوى‏هاى پسندیده بیشتر مى‏گردد، تا به فیض دیدار مولاى خویش و مشاهده جمال انورش در زمان غیبتش رستگار شود، همچنان‏كه براى عده بسیارى از نیكان اتفاق افتاده است.
و لذا امامان معصوم‏علیهم السلام - در روایاتى كه خواندى و غیر آن‏ها - به پاكیزگى صفات و مقیّد بودن به انجام طاعات امر فرموده‏اند. بلكه روایت پیشین ابوبصیر اشارت یا دلالت دارد بر این‏كه رستگارى به مقام انتظار و نایل شدن به پاداش منتظران، به پرهیز و پروا از گناه و آراستگى به خوى‏هاى پسندیده بستگى دارد.
چنان‏كه حضرت صادق‏علیه السلام فرمود: هر آن كس كه خواسته باشد از یاران قائم‏علیه السلام شود، باید كه منتظر باشد و باید در حال انتظار به پرهیزكارى و خوى‏هاى پسندیده عمل نماید، كه هرگاه بمیرد و قائم به پس از مردنش بپاخیزد، پاداش او همچون كسى خواهد بود كه دوران حكومت آن حضرت را درك كرده باشد... .
و بى‏تردید هر قدر كه انتظار شدیدتر باشد، صاحب آن، مقام و ثواب بیشترى نزد خداى - عزّوجلّ - خواهد داشت. خداى تعالى ما را از مخلصان منتظرین مولایمان صاحب الزمان - عجّل اللَّه فرجه الشریف - قرار دهد


منتظران حقیقى

  در روایات، استقامت در دین، پارسایى و تخلق به مكارم اخلاق از ویژگى هاى منتظران حقیقى شمرده شده است.
پیامبرگرامى اسلام (ص) در تجلیل از مقام شامخ منتظران حقیقى خطاب به صحابه فرمود: شما اصحاب من هستید، لیكن برادران من مردمى هستندكه در آخرالزمان مى آیند.
آن گاه در مقام توصیف اوج مجاهدت و تدین ایشان مى فرماید: هر یك از ایشان، بیش از كسى كه بر زجر پوست كندنِ درختِ خار با دست خالى در شبِ تاریك یا نگهدارىِ آتش سوزانِ چوبِ درختِ تاغ دركفِ دست صبر مى كند، در دیندارى خود استقامت مى ورزد. به راستى كه آنان چراغ هاى هدایت در شب هاى ظلمانى هستند. (1)
امام جعفر صادق (ع) نیز فرمود: هركس بخواهد در شمار منتظران حقیقى آن عدلِ منتظَر باشد، باید پارسایى پیشه كند و متخلَق به مكارم اخلاق گردد. (2)

محمد آبیاری



»

 

نوشته شده توسط در دوشنبه 2 آذر 1388

نظرات ()

 



Powered By mihanblog.com Copyright © 2009 by 12thsun
This Themplate  By Theme-Designer.Com