تبلیغات
امام زمان (ع) - مراحل ظهور
حرفه ای ترین قالب هاي وبلاگ
دانلود رایگان
 

امام زمان (ع)

 

درباره


 

 


مدیر وبلاگ:
مالک اشتر 2

 

آرشيو مطالب

» اسفند 1388
» بهمن 1388
» دی 1388
» آذر 1388
» لیست کامل آرشیو ماهانه
 

آمار وبلاگ

» صفحه نخست
» ایمیل مدیر
» ارتباط با ما
» آرشيو مطالب
» لينك آر اس اس
» طراح قالب

 

مطالب پیشین

» شمشیر , غیبت كوتاه مدت یا غیبت صغری , اعتقاد به مهدویت
» علت رجعت
» اولین پایگاه حکومت جهانی امام زمان
» راه شناخت حضرت مهدى(عج)
» به نام اوکه خالق یاس و نرگس است
» امتیازات حكومت مورد نظر اسلام و حكومت جهانی امام مهدی (عج) دربرابر جهانى‏سازى دنیا توسط غربی ها
» امام مهدی(ع) در کلام امام حسین(ع)
» طول عمر امام زمان (عج)
» امام زمان(عج) از دیدگاه قرآن
» بهره مند شدن از برکات وجود مبارک امام زمان(عج) طبق آیات سوره ی قدر
» حکمتی از حضرت علی
» ارتباط مهدی (عج) با پایان سیر تاریخ
» نقش ایران در نقشه ظهور
» مراحل ظهور
» ضرورت ظهور

» لیست کامل مطالب ارسالی
 

اَبر برچسبها

حکمتی از حضرت علی-
 

آمار وبلاگ

» تعداد مطالب :
» تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
» بازدید امروز :
» بازدید دیروز :
» بازدید این ماه :
» بازدید ماه قبل :
» بازدید کل :
» آخرین بازدید :

نویسندگان :
مالک اشتر 2
- آبیاری
- -



محمد رضا سهرابی

























مراحل ظهور

مراحل ظهور

 

 

 

غیبت‌ صغرا آن زمانی مطرح شد كه‌ شیعیان‌ پس‌ از مدت‌ها ارتباط‌ مستقیم‌ و از نزدیك با امام‌ خویش‌(ع‌) هنوز چندان آمادگی فهم و قبول‌ بحث غیبت و ندیدن ایشان را نداشتند؛ زیرا نمی‌دانستند بدون‌ حضور امام‌ چگونه می‌توان از سویی‌ با یكدیگر همگام و متحد بود و از سوی دیگر به احكام شرعی دست پیدا كرد، علاوه بر این ده‌ها مطلب‌ دیگری بود كه آنها را به‌ سوی امامشان متوجه می‌كرد و باید در عصر غیبت،‌ خود بر عهده‌ می‌گرفتند.




همان‌گونه‌ كه غیبت حضرت ولی عصر(ع‌) به‌ دو بخش صغرا و كبرا‌ تقسیم شده است در مورد ظهور حضرتش هم، ظهور اصغر و ظهور اكبر (فجر مقدس‌) را می‌توان دید.

 برای‌ واضح‌تر شدن این مطلب باید گفت‌:
غیبت‌ صغرا آن زمانی مطرح شد كه‌ شیعیان‌ پس‌ از مدت‌ها ارتباط‌ مستقیم‌ و از نزدیك با امام‌ خویش‌(ع‌) هنوز چندان آمادگی فهم و قبول‌ بحث غیبت و ندیدن ایشان را نداشتند؛ زیرا نمی‌دانستند بدون‌ حضور امام‌ چگونه می‌توان از سویی‌ با یكدیگر همگام و متحد بود و از سوی دیگر به احكام شرعی دست پیدا كرد، علاوه بر این ده‌ها مطلب‌ دیگری بود كه آنها را به‌ سوی امامشان متوجه می‌كرد و باید در عصر غیبت،‌ خود بر عهده‌ می‌گرفتند.

 هر چند در عصر غیبت‌ صغرا‌ این طور نبود كه‌ هر كس‌ بتواند به‌ خدمت‌ حضرت‌ مهدی‌(ع) برسد لیكن‌ با وجود چهار نایب‌ خاص، ارتباط‌ شیعیان‌ همچنان‌ با امامشان‌ برقرار بود، تا مبادا به‌ خاطر این تغییر وضعیت، ناگهانی دچار حیرت‌ و سردرگمی شوند. در طول این مدت كه حدود 70 سال به طول انجامید، تا حدی موضوع غیبت برای شیعیان جا افتاد و از لحاظ‌ ذهنی‌ و فكری‌ برای‌ حضور در عصر غیبت‌ كبرا‌ آماده شدند.

همانند این جریان را در آن‌ سوی قضیه هم خواهیم داشت‌؛ یعنی‌ عصر ظهور نیز به‌ دو بخش اصغر و اكبر (فجر مقدس‌) تقسیم می‌گردد. در ظهور اصغر، هر چند مردم‌ توفیق زیارت امام(ع) را پیدا نمی‌یابند لیكن‌ حوادثی‌ را مشاهده‌ می‌كنند كه‌ مقدمات‌ ظهور اكبر به‌ شمار می‌آیند و مردم‌ را برای‌ زندگی در آن‌ زمان‌ آماده می‌كنند.

این تقسیم‌بندی را می‌توان از برخی‌ روایات‌ برداشت‌ كرد. مثلاً در برخی‌ احادیث‌ حضرت‌ را به‌ خورشید فروزان‌ تشبیه نموده‌اند. به‌ خوبی‌ می‌دانیم‌ كه‌ پیش از غروب‌ خورشید اشعه‌های‌ آفتاب تا مدت معینی می‌ماند و پس‌ از آن‌ سیاهی شب بر آسمان سایه می‌افكند و طلوع‌ خورشید هم‌ سریعاً واقع‌ نمی‌شود بلكه‌ پس‌ از آنكه‌ زمان‌ اذان‌ صبح شد به‌ مرور هوا روشن‌ شده، در پی‌ آن‌ شعاع‌های‌ نورانی‌ خورشید در آسمان پدیدار می‌شود. حضرت‌ مهدی‌(ع‌) هم‌ كه‌ خورشید تابان آسمان امامتند، خواهی‌نخواهی‌، پیش از آنكه‌ وجود مقدسشان بخواهد بر همگان ظاهر و آشكار گردد، باید ظهور اصغری داشته باشند كه‌ زمینه‌ساز آن‌ ظهور اكبر گردد.

 البته نباید توقع‌ داشت‌ كه‌ شرایط غیبت صغرا با ظهور اصغر یكسان باشد. همان‌طور كه‌ آنچه‌ از خورشید پیش از غروب‌ و پس‌ از طلوعش می‌بینیم یكسان نیست‌.

 برخی‌ از مسائلی‌ كه‌ شاید در عصر ظهور اصغر دیده‌ شوند از این قرار است‌:

 1. بالا رفتن‌ سطح فهم عمومی و پیشرفت‌ دانش‌ و فناوری‌: در این عصر، پیشرفت‌های‌ علمی‌ عظیم‌ و اكتشافات‌ محیر العقولی از بشریت دیده می‌شود كه‌ پیش از آن‌ سابقه نداشته است‌. همان‌ انسانی‌ كه‌ تا دو قرن قبل بر چهارپایان سوار می‌شد و به‌ این سوی و آن‌ سو می‌رفت‌ این روزها از اتومبیل و هواپیما استفاده می‌كند و تلفن‌، تلویزیون‌، رادیو، كامپیوتر و... جزئی‌ از زندگی روزمره‌اش شده است‌. منابع نفتی و معادن فلزات مختلف را استخراج كرده و تا آنجا كه‌ بتواند برای‌ استفاده خود به‌ كار می‌برد. این تحولات به قدری است كه به اندازة كل تحولات علوم و فنون‌ بشری‌ تا قرن نوزدهم كه ابتدای آن است برابری می‌كند.

بنابر آنچه‌ در میان‌ علما مشهور است معجزات پیامبران و كرامات‌ ائمه‌(ع) الزاماً بر اساس‌ آن‌ علوم‌ و فنونی بود كه‌ در آن‌ عصر زندگی می‌كردند. پس‌ حضرت‌ مهدی‌(ع) هم‌ در آن‌ زمان‌ ظاهر می‌شوند كه‌ دانش‌ و تكنولوژی‌ و فنون‌ و تسلیحات به حداكثر رشد خود رسیده باشد و بشر بتواند با ساخت‌ سفینه‌های فضایی به‌راحتی بر مریخ‌ گام نهاده و اختراعات‌ مختلف خود را در آنجا مستقر كند.

در عصری‌ كه‌ انسان‌ها تنها با اینترنت یا دیگر وسایلی‌ كه‌ تاكنون‌ اختراع‌ شده‌اند یا پس‌ از این اختراع خواهند شد، از نقاط‌ دور دست با هم‌ صحبت‌ می‌كنند معجزه امام(ع) این خواهد بود كه‌ بدون‌ استفاده از هیچ ابزار و وسیله‌ای‌ سخنش‌ را به‌ گوش تمام ساكنان زمین برساند و همه هم به زبان خود آن‌ را بفهمد یا بدون‌ استفاده از هیچ وسیله ماهواره‌ای‌، صوت و تصویر خویش‌ را به‌ هر جا كه‌ بخواهد منتقل می‌كند.

 در روایات‌ آمده‌ است كه حضرت و یارانشان‌ از ابرها برای‌ رفت و آمد خویش‌ استفاده می‌كنند. طبیعتاً آن‌ دستة مخترعان و سازندگان‌ هواپیماها و ماهواره‌ها و سفینه‌های فضایی در مقابل چنین وسیله نقلیه‌ای احساس خواری می‌كنند.

مضاف‌ بر اینكه چنین دیدگاه‌ها و اكتشافات‌ علمی‌ به‌ انسان‌ها قدرت‌ درك و فهم كرامات حضرت مهدی(ع‌) را می‌دهد كه‌ به‌ طور طبیعی هر كس‌ نمی‌تواند چنین‌ اعمالی‌ را انجام دهد. به‌ عبارت دیگر خداوند متعال نظریات علمی این زمان را به‌ آن‌ حد از رشد می‌رساند كه‌ زمینه‌های ظهور اكبر (فجر مقدس‌) فراهم شود.

2. دلبسته‌ شدن مردم به امام عصر(ع‌) و ازدیاد یاد حضرت: از جمله‌ اموری كه این روزها با آن‌ مواجه هستیم (خصوصاً هر چه‌ زمان می‌گذرد) این است كه بسیاری از مردم‌ را می‌بینیم‌ كه‌ هر قدر با مشكلات‌ بزرگ‌ و بیشتری‌ روبرو می‌شوند توجهشان به امام عصر(ع) بیشتر می‌شود، در عین حال كه امیدشان بیش از پیش گشته و چشم انتظار حوادثی‌ هستند كه‌ در آینده‌ای‌ نزدیك یا دور اتفاق خواهد افتاد.

به‌ همین‌ علت است كه كتاب‌ها و نویسندگان بیشتری را در این زمان مشاهده می‌كنیم كه به این خواسته پاسخ داده و تلاش‌ در خور تقدیری‌ را برای‌ ترسیم آینده بر طبق احادیث و روایاتی كه در دسترس دارند از خویش‌ نشان‌ می‌دهند.

میزان توجه و یاد شیعیان‌ نسبت‌ به‌ حضرت‌ ولی عصر(ع) را می‌توان با دوره‌های‌ گذشته مقایسه نمود كه‌ تا مدت‌ها قبل چقدر اقبال مردم به كم بوده امّا این روزها در كمتر محله‌ای است كه چنین محفلی برگزار نشود.

آیا انتشار نام و صفات‌ امام‌ زمان‌(ع) به‌ این شكل و میزان در مساجد، مدارس، خیابان‌ها، جلسات و در میان‌ عموم‌ مردم‌ خود دلیلی بر نزدیكی‌ طلوع‌ خورشید وجودی حضرت بقیـ[‌الله(ع) نمی‌باشد؟!

3. گفت‌وگوی عمومی در جهان‌ در مورد تشكیل حكومت جهانی واحد (دهكده جهانی‌): اگر به‌ تاریخ نظری بیفكنیم می‌بینیم كه تاریخ تشكیل سازمان ملل متحد پس‌ از جنگ جهانی اول و دوم است‌.پس‌ از آنكه‌ جهانیان خسارت‌های جبران‌ناپذیر آن‌ دو جنگ را به‌ جسم و جان انسان‌ها دیدند، گروهی بر آن‌ شدند كه‌ چنین‌ مجموعه‌ای را تشكیل دهند تا هر گاه در میان‌ كشورها و دولت‌ها اختلافاتی پیش آمد رایزنی‌های‌ لازم‌ را برای‌ رفع جنگ انجام دهند.

 عالمان‌ اسلامی‌ هم‌ برای‌ اولین بار تحت عنوان «رابطـه العالم الاسلامی‌» سالانه‌ یك‌ مرتبه همگی در كنار هم‌ جمع می‌شوند. می‌توان دیگر مجامع جهانی موجود را به‌ آن‌ اضافه كرد.

هرچند بر اهداف پشت پردة استعماری را در ورای تأسیس تعدادی از سازمان‌های بین‌المللی تهران نمی‌توان چشم پوشیده ولی نفس تشكیل چنین سازمان‌هایی خود حكایت از آن‌ می‌كند كه‌ جهان‌ نیازمند حكومت واحد جهانی است كه بتواند امنیت‌، آرامش و عدالت را در آن‌ حاكم‌ كند كه‌ حاكمیت واحد آن، جز به واسطة امامت حضرت مهدی(ع) هیچ چیز نمی‌تواند پاسخگوی این نیاز عمومی مردم جهان باشد كه‌ این مورد دلیلی آشكار بر طلوع‌ آن‌ فجر مقدس‌ در پس‌ دوران ظهور اصغر است‌. آری همگان ندا برآورده‌ایم كه‌: ای‌ مهدی‌ صاحب‌ الزمان‌(ع)! جهان‌ در انتظار حكومت جهانی توست.

 لازم‌ است در اینجا این نكته را تذكر دهیم‌ كه‌ گفت‌وگو از ظهور اصغر، به معنای تعیین وقت برای‌ ظهور مقدس‌ حضرت‌ ولی عصر(ع) نیست؛ زیرا علم قطعی این مسئله چیزی است كه صرفاً در اختیار خداوند متعال می‌باشد و ممكن است آنچه ما در ظاهر می‌بینیم‌ نقطة آغاز ظهور مقدس‌ ایشان باشد و این احتمال نیز وجود دارد كه‌ چنین‌ نباشد و خدای‌ ناكرده‌ این شب تار و سیاه‌ غیبت‌ ادامه یابد. امّا به هر حال، ما اكنون نسبت به دهه‌های گذشته بیشتر به واقعـة مبارك ظهور نزدیك گشته‌ایم؛ هرچند تحقق‌ این مسئله تحت اراده الهی است و خداوند هم‌ «فعال‌ لما یرید» است.
 
علی نظری
منبع:mouood.org


»

 

نوشته شده توسط در پنجشنبه 26 آذر 1388

نظرات ()

 



Powered By mihanblog.com Copyright © 2009 by 12thsun
This Themplate  By Theme-Designer.Com