تبلیغات
امام زمان (ع) - علت رجعت
حرفه ای ترین قالب هاي وبلاگ
دانلود رایگان
 

امام زمان (ع)

 

درباره


 

 


مدیر وبلاگ:
مالک اشتر 2

 

آرشيو مطالب

» اسفند 1388
» بهمن 1388
» دی 1388
» آذر 1388
» لیست کامل آرشیو ماهانه
 

آمار وبلاگ

» صفحه نخست
» ایمیل مدیر
» ارتباط با ما
» آرشيو مطالب
» لينك آر اس اس
» طراح قالب

 

مطالب پیشین

» شمشیر , غیبت كوتاه مدت یا غیبت صغری , اعتقاد به مهدویت
» علت رجعت
» اولین پایگاه حکومت جهانی امام زمان
» راه شناخت حضرت مهدى(عج)
» به نام اوکه خالق یاس و نرگس است
» امتیازات حكومت مورد نظر اسلام و حكومت جهانی امام مهدی (عج) دربرابر جهانى‏سازى دنیا توسط غربی ها
» امام مهدی(ع) در کلام امام حسین(ع)
» طول عمر امام زمان (عج)
» امام زمان(عج) از دیدگاه قرآن
» بهره مند شدن از برکات وجود مبارک امام زمان(عج) طبق آیات سوره ی قدر
» حکمتی از حضرت علی
» ارتباط مهدی (عج) با پایان سیر تاریخ
» نقش ایران در نقشه ظهور
» مراحل ظهور
» ضرورت ظهور

» لیست کامل مطالب ارسالی
 

اَبر برچسبها

حکمتی از حضرت علی-
 

آمار وبلاگ

» تعداد مطالب :
» تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
» بازدید امروز :
» بازدید دیروز :
» بازدید این ماه :
» بازدید ماه قبل :
» بازدید کل :
» آخرین بازدید :

نویسندگان :
مالک اشتر 2
- آبیاری
- -



محمد رضا سهرابی

























علت رجعت

 چگونه مهدى منتظر در آخر الزمان مى تواند مردگان را زنده كند، و مؤمنین را عزیز بدارد و فاسقین را عذاب نماید؟ و اصولا آیا اعتقاد به رجعت پشتوانه علمى دارد در حالیكه جزء اعتقادات مسلمین نمى باشد، چرا كه عقلا ممكن نیست و دلیل بر آن نداریم.

نویسنده مصطفی معتمدی مقدّم

 چگونه مهدى منتظر در آخر الزمان مى تواند مردگان را زنده كند، و مؤمنین را عزیز بدارد و فاسقین را عذاب نماید؟ و اصولا آیا اعتقاد به رجعت پشتوانه علمى دارد در حالیكه جزء اعتقادات مسلمین نمى باشد، چرا كه عقلا ممكن نیست و دلیل بر آن نداریم 

 

 

جواب اجمالى:

زنده كردن مردگان، در حقیقت كار خداوند است، كه گاهى به بعضى از بندگان صالحش همچون حضرت عیسى  علیه السلام  و امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف  این اذن را مى دهد بعضى از انسانها را بتوانند زنده كنند و این زنده كردن فقط با اذن الهى امكان پذیر است.

و رجعت هم به معناى زنده شدن بعضى انسانها در دنیا، در موقع ظهور امام زمان عج ، از روایات و بعضى آیات استفاده مى شود، و طبق سخنان پیامبر اكرم صلی الله علیه وآله  این امر در امت اسلامى نیز همانند امتهاى گذشته به وقوع خواهد پیوست.

مساله رجعت ارتباطى با زنده كردن مردگان توسط امام زمان عج  ندارد و شیعیان زنده كردن اموات را به خداوند نسبت مى دهند نه به امام زمان عج

جواب تفصیلى:

قبل از پاسخ به شبهه مذكور لازم است نكاتى ذكر شود و آن اینكه: مساله رجعت هیچ ارتباطى با زنده كردن مردگان و یا عزیز نمودن مؤمنین و عذاب كردن فاسقین، توسط امام زمان ندارد و شیعیان هیچ موقع زنده نمودن مردگان را به امام زمان ربط نمى دهند، بلكه همواره اعتقادشان این است كه زنده كردن و یا میراندن مخصوص ذات مقدس خداوند است. با توجه به این مطلب بحث از احیاء مردگان توسط غیر خدا، بحث حاشیه اى خواهد بود. در قرآن كریم خداوند صفاتى را براى خودش مطرح مى كند كه مخصوص ذات مقدس او مى باشد و غیر از خداوند كسى از انبیاء و ائمه و ملائكه آن صفات را ندارند. مانند:

 لااله الا هو یحیى و یمیت 1 معبودى جز او نیست، زنده مى كند و مى میراند

 الله یتوفى الانفس حین موتها2  خداوند ارواح را به هنگام مرگ قبض  مى كنند.

3 هنگامى كه خداوند به عیسى بن مریم(ع) گفت: یاد كن نعمتى را كه به تو و مادرت بخشیدیم، زمانى كه تو را با «روح القدس» تقویت كردم; كه در گهواره و به هنگام بزرگى، با مردم سخن مى گفتى و هنگامى كه كتاب و حكمت و تورات و انجیل را به تو آموختم، و هنگامى كه به فرمان من، از گل، چیزى به صورت پرنده مى ساختى، و در آن مى دمیدى، و به فرمان من پرنده مى شد، و كور مادر زاد، و مبتلا به بیمارى پیسى را به فرمان من، شفا مى دادى، و مردگان را (نیز) به فرمان من زنده مى كردى; و هنگامى كه بنى اسرائیل را از آسیب رساندن به تو، بازداشتم; در آن موقع كه دلایل روشن براى آنها آوردى، ولى جمعى از كافران آنها گفتند: اینها جز سحر آشكار نیست 

 با توجه به مقدمه فوق، مى گوئیم: در همه ادیان به ظهور مصلح جهانى بشارت داده شده است و این مصلح جهانى كه وارث همه علوم و معجزات انبیاء گذشته مى باشد و عدل و داد را برقرار كرده و زمین را از لوث ستمگران و خیانتكاران پاك مى كند.

 قرآن مى فرماید: و لقد كتبنا فى الزبور من بعد الذكر ان الارض یرثها عبادى الصالحون 4  در "زبور" بعد از ذكر (تورات) نوشتیم بندگان شایسته ام وارث (حكومت) زمین خواهند شد»، و امام زمان (ع) كه همان مصلح موعود است همه معجزات پیامبران را خواهد داشت5   بنابراین زنده كردن مردگان نیز مى تواند از معجزات آن حضرت باشد اما باید توجه داشت كه هرگونه معجزه اى تنها باذن الهى خواهد بود و بدون اذن خداوند انجام معجزه ممكن نیست.

رجعت و عقیده مسلم شیعه

رجعت، به معنى بازگشتن است، و مراد از آن زنده شدن و بازگشتن گروهى، (از نیكان بسیار نیك و انسان هاى بسیار بد) بعد از حضرت قائم عج مى باشد، تا نیكان با مشاهده دولت آن بزرگوار شادمان بشوند و به فیض نصرتش مفتخر گردند. و انسان هاى بد نیز با مشاهده دولتى كه هرگز نمى خواستند، غمگین گردند و به ذلت و خوارى برسند، و عقوبت و عذاب ببینند و به دست دوستان آن حضرت كشته شوند و اما دیگر مردمان در قبرها مى مانند تا در قیامت حاضر گردند6

اما اینكه گفتید عقلا ممكن نیست و دلیلى بر آن نداریم؟! مى گوئیم بهترین دلیل بر امكان چیزى وقوع آن است و در امتهاى گذشته نظیر آن واقع شده است و قرآن كریم موارد مختلفى از رجعت را بیان نموده است از جمله به داستان قومى اشاره مى كند كه از ترس طاعون از وطن خود فرار كردند و خداوند آنها را مدتى طولانى میراند و سپس به سبب دعاى یكى از پیامبران بنام «حزقیل» همه آنها را زنده كرد بعد از آن پس از مدتى به اجل طبیعى از دنیا رفتند 7

براى روشن شدن مطلب دو آیه و دو روایت نقل مى شود:

الف) آیات:

1ـ قرآن مى فرماید: الم تر الى الذین خرجوا من دیارهم و هم الوف حذر الموت، فقال لهم الله موتوا، ثم احیاهم ان الله لذو فضل على الناس و لكن اكثر الناس لایشكرون 8 آیا ندیدى آنان را كه از بیم مرگ از خانه هاى خود بیرون رفتند و آنها هزاران تن بودند، پس خداوند به آنها گفت: بمیرید. سپس آنان را زنده كرد، بى گمان خدا بر مردم صاحب فضل است. و لكن بسیارى از مردم سپاسگزارى نمى كنند

و طبق قاعده معروف: حكم الامثال فیما یجوز و ما لا یجوز واحد احتمال امتناع آن از بین مى رود و ثابت مى شود كه رجعت یك كار ممكنى است و نمى تواند در این امت)پیامبر اسلام) ممكن نباشد، و روایات ما آن را اثبات كرده اند و پیامبر (ص) در این مورد مى فرماید: یكون فى هذه الامه كل ما كان فى بنى اسرائیل حذو النعل بالنعل و القزة بالقزة 9 هر اتفاقى كه در بنى اسرائیل رخ داده بدون ذره اى كم و زیاد در این امت هم رخ مى دهد.

2ـ آیه ى دیگرى كه بر رجعت دلالت دارد این است كه خداوند مى فرماید: و یوم نحشر من كل امة فوجاً) 10  به خاطر آور) روزى را كه ما از هر امتى، گروهى را از كسانى كه آیات ما را تكذیب مى كردند محشور مى كنیم، و آنها را نگه مى داریم تا به یكدیگر ملحق شوند، این آیه مربوط به قیامت نمى تواند باشد چون در قیامت همه محشور مى شوند نه از هر گروهى فوجى، لذا این آیه مربوط به رجعت مى شود.

ب) روایات:

1ـ مأمون خدمت امام رضا (ع) عرض كرد یا ابا الحسن درباره رجعت چه مى گویى؟ حضرت فرمود: رجعت حق است در امت هاى پیشین بوده است و قرآن هم ازآن سخن گفته است و پیامبر هم فرمود: پس مى آید، براى این امت هر آنچه براى امت هاى گذشته پیش آمد، بدون كم و زیاد، و فرمود هنگامى كه مهدى (عج) از فرندان من ظهور نماید، عیسى از آسمان پایین آمده پشت سر آنحضرت نماز مى گذارد... مأمون عرض كرد سرانجام چه مى شود؟ فرمود: حق به اهل خودش بر مى گردد. این روایت به خوبى دلالت بر وجود رجعت و صحت آن دارد كه نیازى به توضیح نیست.

2ـ سلمان مى گوید: پیامبر اسلام (ص) دوازده امامى بعد از خود را معرفى نمود، و اسامى هر یك را بیان نمود، من گریستم و عرض كردم آیا من آنها را درك مى كنم؟ فرمود: تو اى سلمان و امثال تو آنها را دوست مى دارند و با معرفت آنها را درك مى كنند، سلمان گوید خدا را شكر كردم سپس عرض كردم یا رسول الله آیا من تا زمان آنها زنده خواهم بود؟ فرمود: اى سلمان این آیه را بخوان «هنگامى كه نخستین وعده فرا رسد گروهى از بندگان نیرومند و جنگجوى خود را بر ضد شما مى انگیزم، خانه ها را جستجو كنند و این وعده اى است قطعى پس شما را بر آنها چیره مى كنیم و شما را بوسیله دارییها و فرزندان كمك خواهیم كرد و نفرات شما را بیشتر قرار مى دهیم 11 سلمان مى گوید من از روى شوق گریه نمودم و گفتم یا رسول الله این حادثه در زمان شما (و با حضور شما) خواهد بود فرمود آرى و الله در آن زمان من و على و فاطمه و حسن و حسین و نه امام از فرزندان حسین (علیهم اسلام) و هر كسى كه در مسیر اهلبیت مظلوم واقع شده اند همه یكجا گردهم مى آییم، آنگاه ابلیس و لشكریان او و مؤمنین واقعى و كافران حقیقى حاضر مى شوند، و فرمود ماییم تأویل این آیه: «ما چنین اراده نموده ایم، كه بر مستضعفان زمین منت نهیم و آنان را پیشوایان وارثان روى زمین قرار دهیم». سلمان مى گوید از نزد پیامبر (ص) برخواستم از آن به بعد، هیچ باكى نداشتم كه من مرگ را ملاقات كنم و یا او به سراغم آید12

: پاورقی

[1]- اعراف/158.

[2]- رم/42.

[3]- مائده/110.

[4]- انبیاء/105.

[5]- محمد باقر مجلسى، (مترجم على دوانى) بحارالانوار (مهدى موعود)  (دار الكتاب، ج26، 1373 هـ ش، تهران) ص476.

[6]- سید ابوالحسن مولانا، مهدى و مساله رجعت، (انتشارات نور ولایت، اول، تبریز، 1375 هـ ش) ص21.

[7]- محمد حسین طباطبائى، تفسیر المیزان، (جامعه مدرسین حوزه علمیّه قم، قم) ج2، ص282.

[8]- بقره/243.

[9]- شیخ حر عاملى، الایقاظ من الهجعه... (مترجم سید هاشم رسولى محلاتى) دار الكتب، قم) ص29.

[10]- نمل/83.

[11]- اسراء/5ـ6.

[12]- بحار الانوار (پیشین) ج53، ص143

منبع

http://www.iranian-mardom.blogfa.com

 




»

 

نوشته شده توسط در شنبه 17 بهمن 1388

نظرات ()

 



Powered By mihanblog.com Copyright © 2009 by 12thsun
This Themplate  By Theme-Designer.Com